تاریخچه پلی استیشن | وبلاگ | ساقی گیم

تاریخچه پلی استیشن:

کنسول های پلی استیشن یا playstation که مخفف همون ps خودمون هست که هممون مدت هاست که با آنها خاطره داریم و همیشه با دوستانمان بازی میکردیم و یکی از بهترین لحظات رو تجربه میکردیم در کنار دوستانمان این کنسول های بازی را برای ما بسیار محبوب…

کنسول های پلی استیشن مدت ها است که کنار ما بسیار محبوب شده است. و برای هر گیمری یک کنسول محبوب است و میباشد و همیشه لحظات محبوبی را برا ما و کودکان داشته است و رقم میزند.  اما،چرا کنسول های بازی پلی استیشن انقدر در میون ما به محبوبیت رسیده است. علت محبوبیت پلی استیشن دلایل زیادی دارد که ما چند تا از اصلی ترین دلایلش رو به شما در ادامه خواهیم گفت.

ما در این مقاله قرار است که با شما به تاریخچه جذاب و خفن پلی استیشن را، مرور خوهیم کرد، و خواهیم دید که چه چیشد که پلی استیشن به بازار اومد و انقدر محبوب شد میون مردم.

چیشد که پلی استیشن 1 ساخته شد و وارد بازار شد؟

پلی استیشن 1 در تاریخ 3دسامبر سال 1994 که به تاریخ شمسی خودمون که میشه 12 آذر سال 1373 پلی استیشن وان به عنوان اولین کنسول گیم شرکت سونی معرفی شد و به بازار وارد شد و به فروش رسید. این کنسول اولین کنسول شرکت کمپانی سونی بود.

این کنسول که یک کنسول نسل 5 کنسول های بازی تا اون زمان بود و یک رقیب سر سخت برای دیگر کنسول های بازی بود زیرا که این کنسول اولین کنسول بود که بازی های 3 بعدی داشت و با اووردن بازی های 3 بعدی انقلاب خفنی در دنیای گیم ایجاد کرد و همین دلیل باعث شد که این کنسول پلی استیشن 1 برتری ای به دیگر کنسول ها داشته باشد. اون زمان هیچ کنسولی بازی ای بازی های سه بعدی نداشت.

و همین دلیل باعث شد که یک رقیقب خیلی سر سخت برای کنسول های بازی اون زمان باشند. با اومدن این کنسول که خیلی قدرتمند بود توانست کنسول های دیگری مانند Nintendo 64, jaguar, 3DO , Atari , و کنسول های Sega رو کنار بگذارد، و خودش را در رتبه اول کنسول های بازی در اون سال قرار دهد.

کنسول پلی استیشن وان در واقع کنسولی بود که بازی های سه بعدی را بنیان گذاری کرد. 

زیرا که تا اون زمان بازی های 3 بعدی در آم زمان اجرا نمیشد.

پلی استیشن 1 یا همون ps1 خودمون در آ« زمان با ابعاد و ظاهر بزرگی عرضه شد. ولی در تاریخ  7 جولای سال 2000 که به تاریخ شمسی خودمون 17 تیر سال 1379 تغیراتی در کنسول پلی استیشن و1 ایجاد کرد.

پلی استیشن 2

پلی استیشن تو که دومین کنسول بازی از شرکت سونی بوده است که در تاریخ 4مارس 2000 که به شمسی خودمون 14 اسفند 1378 معرفی شد و به بازار عرضه گردید و شروع به فروش کرد این کنسول بازی پلی استیشن 2 مجهز به سیستم DVD را نیز داشته است. کنسول بازیه پلی استیشن 2دارای یک  کارت حافظه 128 کیلوبایتی بوده است که برای ذخیره و سیو بازی ها استفاده میشده است. رونمایی این کنسول بسیار جذاب که دارای دسته کنترلر DVD Writer بوده است که صورت گرفت.

یکی از بهترین قابلیت های این کنسول اجرای بازی های کنسول پلی استیشن 1 را به خوبی اجرا می کرد و در کنار این که بازی های \لی استیشن وان رو اجرا میکرد بازی های خاص و جذاب خودش را هم داشت که در نهایت چیزی حدود دو هزارو خورده ای بازی را در اختیار پلیر های خودش قرار میداد. پلی استیشن 2 به طور تقریبی چیزی حدود 12 سال کامل بهترین کنسول بازی بود و هیچ رقیبی نداشت و در این 12 سال کامل فروش این کنسول به چیزی مانند 155 ملیون نسخه از آن به فروش خود رسید. و این کنسول یکی از پر فروش ترین کنسول های سونی بود که تابحال به خود ندیده بود.

این کنسول خارق العاده که در زمان شروع عرضه آن به بازار همانند کنسول ءلی استیشن 1 ابعاد بزرگی داشت . و این موضوع زیاد زمان نبرد تا شرکت کمپانی سونی تصمیم بر این گرفت که ورژن slim این کنسول را تولید کند. ورژن slim که ابعاد و سایز کوچیک تری داشت در سپتامبر سال 2004 که به شمسی خودمون در 11 شهریور سال 1383 وارد بازار شد و به فروش رسید. نسخه slim این کنسول که سر و صدای کمتری داشت نیز  با خودش بازی های آنلاین هم با خود آورد تا گیمر ها بتوانند آنلاین باهم بازی کندد.

پلی استیشن 3

پلی استیشن سه که سوومین کنسول بازی از شرکت سونی بود که در تاریخ 11 نوامبر سال 2006 که به شمسی خودمون 20 آبان سال 1385 عرضه به بازار شد و به فروش رسید یک کنسول نسل هفت بود که بازی های آن کنسول ابتدا در ژاپن و بعد در کشور آمریکاعرضه مستفیم شد. قیمت کنسول بازیه نسل هفت سونی که پلی استیشن سه بود قیمتی حدود 600 دلار بود که اگر به تاریخ چه جذاب و خارق العاده پلی استیشن نگاهی مجدد بیندازیم این کنسول در آن زمان نسبت قیمت بسیار بالاتری داشته است. و این موضوع باعث شد که فروش این کنسول پایین بیاید. زیرا که این کنسول قیمت گرانی نسبت به دیگر کنسول ها داشت. یکی از دلایل دیگر کنسول های بازی سونی قیمت مناسب آن بود که این کنسول قیمت خیلی بالاتری نسبت به دیگر کنسول های شرکت سونی داشت. و شرکت سونی دلیل این گرانی را به وجود درایور blu_ray, ربط داد و گفت که این یک نو آوری بسیار جدید و پیشرفته است که یه نو آوری جدید در آن دوره بود.

کنسول پلی استیشن 3 اولین کنسولی از شرکت سونی بود که دارای کابل HDMI بوده است. که میتوانست کیفیت بسیار زیبایی را با رزولوشن بسیار بالایی در دسترس بگذارد. همچنین این کنسول بازی که قیمت بالایی داشت از قابلیت وای فای برخوردار بود که میتوانست بدون نیاز به کابل لن به اینترنت دسترسی به اینترنت داشته باشید.  ولی رقیب این کنسول یعنی ایکس باکس 360 از قابلیت اتصال به اینترنت به اینترنت بدون نیاز به کابل لن بود و نمیشد بدون کابل لن به اینترنت دسترسی پیدا کرد. که این یک نکته مثبت دیگر از کنسول بازی پلی استیشن 3 بود. کنسو بازی پلی استیشن سه یک قابلیت مثبت دیگر این کنسول بی سیم بودن کنترلر این کنسول بوده است. 

سه سال بعد از معرفی کنسول پلی استیشن 3  نسخه اسبیم این کنسول وارد بازار شد. و به فروش رسید و نسخه اسلیم این کنسول طرفدار های بالاتری داشت. البته که همیشه کنسول های اسلیم شرکت سونی بیشترین طرف دار ها را داشته است و میباشد. یکی از بهترین بازی های این کنسول بازی GTA V میباشدزیرا که این نسخه هم حجم کوچیک تری دارد هم قدرت بهتری و حافظه های بیشتری دارد. و سر و صدا کمتری دارد.

پلی استیشن 4

پلی استیشن 4 یا همون PS4 که یک کنسول نسل 8 از شرکت سازنده سونی بوده است یک کنسول بسیار زیبا با کیفیت بالا و قدرت بالا و دارای بازی های بسیار زیادی بوده است. که در سال 2013 وارد بازار شد. یکی دیگر از کنسول های پر فروش شرکت سونی بوده است که به موفقیت بالایی رسیده است و با قیمتی بسیار مناسب به فروش رسیده است 2 وومین کنسول پر فروش شرکت سونی بوده است. و یک رقیب سر سخت برای ایکس باکس وان بوده است. این کنسول بازی های خاص خودش رو داشت که خیلی طرفدار دارد. و این دلیل فروش بالایی داشته است.

این کنسول بازی که قیمت بسیار مناسبی را داشته است که اولین سری این کنسول همچو دیگر کنسول های شرکت سونی اول فت بوده است و بازی های زیادی داشته است. یک دلیل محبوبیت این کنسول این بود که در کنار این کنسول بازی های خاصی هم همراه با کنسول داده میشود.

قیمت مناسب این کنسول و بازی های فوق العاده اون و استقبال بسیار مردم باعث شد که یک بار دیگر شرکت سونی دست به ساخت یک ورژن جدید این کنسول کنسول slim پی اس فور هم بسازد و وارد بازار کند. کنسول اسلیم با حافظه دوبرابری کنسول فت پی اس فور وارد بازار شد. زیرا که این کنسول به دلیل گرافیک بالایی که دارد بازی های سنگین تری هم به خود دارد و این باعث شد که کنسول های بازی پی اس فور حافظه بیشتری رقم خورند.

این ورژن از پی اس فور هم استقبال بالایی گرفت و باعث شد که سونی باز دست به یک ورژن جدید این کنسول با کیفیت 4K کند که این ورژن PS4 Pro بوده است و سونی این ورژن جدید را ساخت و عرضه به بازار کرد تا گیمران گرافیک بالاتری را تجربه کنند این کنسول PS4 Pro یک سری کنسول های پرو با حافظه 2 ترابایت هم داشت.

کنسول های PS4 Fat و PS4 Slim تفاووت کیفیتی یادی نداشتند ولی کنسول بازیه PS4 Pro تفاوت کیفیتی بالایی داشته است. کنسول اسلیم پی اس فور تفاوت سخت افزاری قوی تری با ورژن فت داشت. که توجیهی خوب برای تفاوت قیمت بود. همچنین کنسول های پی اس فور فت و اسلیم بعد از مدتی 2 دسته آنها ام اضافه شد.

 

پلی استیشن 5

بعد از انتشار کنسول PS4 Pro انتظارات کاربران از شرکت کمپانی سونی بسیار بالا رفت و حالا کاربران انتظارات بسیار بالایی از این کمپانی سونی داشتند. و منتظر کنسول جدیدی از این کمپانی بزرگ شرکت سونی بودند تا یک بار دیگر با وادر کردن کنسول جدید رتبه اول کنسول های بازی را در خود بگیرد. شرکت کمپانی سونی با ارائه چلی استیشن 5 توانست نتیجه مثبتی به طرفداران خود تحویل دهند و رضایت طرفداران را به خود جلب کنند.

کنسول بازی چلی استیشن فایو که یک کنسول خفن نسل 9 هست. در سال 2020 که یعنی اواخر سال 1399 به بازار ورود کرد و جلب توجه بالایی از دیگر رقیب های خود دریافت. و ورود به بازار شد و به فروش رسید این کنسول خفن بازی پلی استیشن 5. توانست تمامی انتظارات کاربران خود را به خوبی جلب کند و بسیار در میون کنسول های نسل 9 محبوب شود. این کنسول صدای تمامیه بازی هارا به خوبی و 3 بعدی اجرا میکرد. و از ویژگی های سه بعدی بهره مند بود و پلیر های و گیمر ها بهترین لذت رو از بازی کردن در این کنسول بسیار خارق العاده میبرند. این کنسول جذاب یک قابلیت خفن که همراه با خود داشت شارژ وایرلس دسته پی اس فایو و داشتن میکروفون با کفیت در دسته خود بود. دیگر ویژگی های خارق العاده این کنسول بازی بسیار ارزشمند میتوان اشاره ، به سرعت بالایی که در اجرا بازی ها دارد اشاره کرد.

همچنین این کنسول از سخت افزار بسیار خفنی استفاده شده است. مانند رم قوی سی پی یو قوی گرافیک بالا و غیره.این کنسول بازی بسیار خفن از طراحی های ظریفی در خود کنسول و دسته های کنسول به کار رفته است. 

اما این کنسول به این خفنی و قدرتمندی یک نقطه ضعف بدی دارد که آن نقطه ضعف حافظه داخلی این کنسول است که از کنسول های 1 ترابایتی پلی استیشن فور کم تر است. و این نقطه ضعف یک نقطه ضعف بسیار مهم است زیرا که بازی هایی که همچین گرافیک بالایی دارند حافظه زیادی هم دارند که این یک مشکل و نقطه ضعب برای این کنسول بود. البته که حافظه این کنسول قابل ارتقا بوده است.

این کنسول پلی استیشن5 دو ورژن داشت دیجیتال و دیسک خور. ورژ« دیسک خور کنسول پلی استیشن فایو یک ویژگی خفنی که داشت این بود که وقتی سیدی بازی را داخل کنسول میزاشتی نیازی به نصب اون بازی نبود و مستقیم بازی اجرا میشد.

ولی سونی بعد از 2 سال ورژن اسلیم کنسول این بازی را به بازار آورد و بسیار طرفدار پیدا کرد. سونی با آوردن ورژن اسلیم این کنسول به نقطه ضعفی که در حافظه ورژن فت این کنسول بود خاتمه داد.

وجود هر یک از این قابلیت های خفن موجب شد که سونی در مقایسه با کنسول های قبلی خود بسیار مفید تر و خفن تر باشد. و کارایی بالاتر و بهتری داشته باشد. 

کنسول دیسک خور پلی استیشن 5 در بغل خود یک بیرون زده گی دارد که دارای دیسک بلوری قرار گرفته شده. شما میتوانید در این قسمت بازی هایی که دیسک خور هستند را به راحتی بازی کنید بدون نیاز به نصب بازی. اما در کنسول دیجیتال این پلی استیشن5 تنها میتوان بازی هارا دانلود کرده یا نصب کنید. کنسول پی اس فایو نسخه دیجیتال حافظه بالاتری هم نصبت به کنسول معمولی پی اس فایو دارد.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *