بازی های سندباکس (Sand Box) وبلاگ | ساقی گیم

سلام و درود روز و شب شما بخیر امروز درباره یکی از سبک های بازی که کمی شناخته شده است (سبک سندباکس) برایتان نوشته ام که شما گیمر های عزیز درباره آن اطلاعات داشته باشید، امیدوارم لذت ببرید.

در دنیای امروزی که ما زندگی میکنیم بازی های ویدئویی یکی از سرگرمی های اصلی مردم است که فرقی هم نمیکند چه سنی باشید، از کودک تا میان سال هم نداره و هرکس از هرجای دنیا با هر دستگاهی میتواند به هر بازی که بخواهد دست درسی داشته باشد و از آنها لذت ببرد.

در میان این همه بازی متنوع که روز به روز هم به تعداد آن افزوده میشود، سبک های مختلفی وجود دارد که هرکدام از آنها ویژگی منحصر به فرد خودشان را و قطعاً طرفدار های خودشان را هم دارند.

یکی از این سبک ها، سبک سندباکس (Sandbox) است، سبکی است که با وجود اینکه تقریباً همه گیمر های جهان در طول روز در حال بازی کردن آن هستند اما از وجود آن خبر ندارند و شاید گاهاً آنرا با بازی های سبک جهان باز یکی میکنند. اما سبک سندباکس با سبک جهان باز تفاوت هایی دارد که در این مقاله هم به تفاوت آنها و هم به این که بازی سندباکس چیست اشاره شده است.

بازی سند باکس چیست:

بازی های سند کس بازی هایی هستند که بازیکن در آن میتواند خلاقیت خود را بدون حد و مرز نشان دهند و در آن به صورت آزاد هرکاری خواستند انجام بدهند. در این گونه بازی ها معمولاً هدف خواسی برای تمام کردن بازی وجود ندارد و بازیکن میتواند برای همیشه و البته با استفاده از خلاقیت خود تا ابد به بازی کردن ادامه دهد.

مفهوم کلمه سند باکس (Sand Box):

دلیل اینکه این سبک بازی ها سندباکس نام گذاری شده اند این است که ترجمه سندباکس به معنی جعبه شنی است ، در این جعبه که کودکان بازی میکنند میتوانند با شن بوسیله خلاقیت خود هرچیزی که در ذهنشان میگذرد را بسازند. برای همین است که این سبک بازی ها را سند باکس نام گذاری کرده اند.

فرق بازی سند باکس (sand box) و جهان باز (open world) :

با اینکه بیشتر وقت ها می بینیم که واژه سندباکس در کنار واژه جهان باز میاد اما بین این دو تفاوت بسیار است، مثلا درست است که در بازی جهان باز بازیکن میتواند آزادانه هرکدوم از ماموریت های درون بازی را انتخاب کند و به انجام آنها مشغول شود اما این ماموریت ها، ماموریت هایی هستند که از قبل برنامه نویسی و برنامه ریزی شده اند و هیچگونه تغییری در آن توسط بازیکن ممکن نیست. اما در بازی سندباکس این گونه نیست و اکثر مواقع بازی اصلا داستان یا پایانی ندارد و بازیکن با استفاده از خلاقیت خودش بازی رو جلو میبره.

اولین بازی سند باکس:

میتوان گفت که اولین بازی هایی که در سبک سندباکس به وجود آمدند بازی هایی مانند Elite در سال 1984 بودند ، این بازی که به بازیکن اجازه گشت و گذار در فضا را میداد را میتوان به عنوان اولین بازی سند باکس دانست و بازی های شبیه ساز شهر سازی مثل Simcity در سال 1989. و با عرضه بازی های The Sims در سال 2000 و  Grand Theft Aouto III در سال 2001 نشان داده اند که این گونه بازی هارا نیز به عنوان بازی های سندباکس دید.

تاثیر بازی های سند باکس (Sand box) بر صنعت بازیسازی:

نمی توان تاثیر بازی های سندباکسی را در صنعنت بازی و بازی سازی نادیده گرفت، آنها نه تنها ساعت ها سرگرمی پر خلاقیت را به بازیکنان هدیه دادند بلکه باعث شده اند امروزه بسیاری از بازی ساز ها این قابلیت جذاب که آزادانه راه رفتن و داشتن آزادی عمل به نسبت بالا را در بازی های خود بیشتر کنند.

بازی هایی که در سبک سند باکس (Sand box) مشهور و پر طرفدار اند:

بازی هایی که در سبک سندباکس منتشر شده اند بسیار زیاد هستند، البته این چیز دور از ذهنی نیست که با وجود اینکه این سبک بازی طرفدار های زیادی دارد بازی سازها دست به ساختن این نوع از بازی ها بزنند و قطعاً وقتی یک سبک محبوبی وجود دارد شرکت های بازی سازی تلاش میکنند که در این سبک نام دار شوند.

جی تی ای وی (Grand Theft Auto V):

این نسخه از سری جذاب جی تی ای که در سال 2013 توسط شرکت راک استار منتشر شد و شما میتوانید در اینجا بیشتر درباره اش بدانید. این بازی که در سبک اکشن ماجراجویی هست چندین سال توانست که در بین بازی های محبوب و پر طرفدار دیده شود و بماند و البته چندین سال توانسته بود که پر فروش ترین بازی شود.

ماینکرافت (Minecraft):

ماینکرفت که گاهاً آنرا ماینکرافت می نامند (که البته هردو شکل صحیح است) یک بازی که شما با بلاک میتوانید ساخت و ساز کنید در سال 2009 اولین نسخه اش توسط ناچ و جب در شرکت موجانگ (Mojang) ساخته شد و اولین نسخه رسمی آن در سال 2011 منتشر شد. ( که البته میتوانید درباره ماینکرافت در اینجا بیشتر بدانید )

میتوان با جرات گفت که ماینکرفت در سبک خودش نظیر ندارد و به معنی واقعی کلمه خلاقیت در آن حد و مرزی ندارد و تنها مانع شما برای توقف بازی کردن قدرت خلاقیت شماست.

تراریا (Terraria):

تراریا در سال 2011 توسط شرکت Games505 در سبک جهان باز و ماجراجویی ساخته و منتشر شد و تاکنون بیش از 35 میلیون نسخه فروش داشته و رتبه 16 از بین 50 بازی پر فروش را دارد. این بازی که کمی شبیه ماینکرافت است اما با تفاوت هایی به نسبت چشمگیر بازیی پرطرفدار است و قطعاً در این لیست هم جا دارد.

جاست کاز 3 (Just Cause 3):

این بازی جهان باز اکشن ماجراجویی که سومین نسخه سری جاست کاز است در سال 2015 توسط شرکت اسکوئر انیکس منتشر و توسط استودیو آولانش ساخته شد و به خاطر آزادی عمل نسبتا بالایش توانست توجه بسیاربی از بازیکنان را جلب کند.

کلام آخر:

در کل بازی های سندباکس (sandbox) تبدیل به یکی از پایه های اصلی بازی های ویدئویی شدن و عضو جدا نشدنی صنعت بازی سازی هستند و از اینکه این سبک بازی ها برای ما خاطرات خوب و فراموش نشدنی برای ما ساختند نمیتوان عبور کرد اما واقعاً تصور اینکه در بازی های ویدئویی شما قادر به رفت و آمد آزادانه و آزادی عمل و بروز خلاقیت خود نباشید بسیار منزجر کننده و غیر قابل باور است.

  1. Amir Nikdost

    سلام خیلی مطلب مفید و تاثیر گذاری بود

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *